PerfectPilates

Gras_klein

De grondlegger van de Pilatesmethode

Joseph Pilates (1883-1967) is geboren in Duitsland, als kind leed hij aan astma, rachitis en acuut reuma. Om de effecten van zijn slechte gezondheid te elimineren ontwikkelde hij diverse oefeningen waaronder de methode Pilates. Verder deed hij aan gymnastiek, jiu jitsu, duiken en bodybuilding.

Op 14 jarige leeftijd had hij zijn gezondheidsklachten onder controle. Hij geloofde dan ook dat ademhaling, leefstijl en houding van grote invloed was op de gezondheid.

In 1912 verhuisde hij naar Engeland waar hij werkte als bokser, circusartiest en zelfverdedigingstrainer bij Scotland Yard. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd hij als Duitser in een kamp opgesloten, hier ontwikkelde hij zijn methode verder.

Rond 1925 emigreerde Joseph Pilates naar de Verenigde Staten, waar hij en zijn vrouw Clara een studio openden voor dansers, acteurs en atleten.

 

PerfectPilates

Pilates is een trainingsmethode uit de eerste wereldoorlog. De training is gericht op individuele instructie en werd na de eerste wereldoorlog in de VS vooral toegepast bij professionele dansers. Om de methode geschikt te maken voor groepen en minder getrainde mensen zijn een aantal elementen aangepast en gewijzigd door Karl Noten. Hierdoor is de methode effectiever, veiliger, intensiever en beter toepasbaar bij groepen en is de Perfect Pilates ontstaan. De oefeningen zijn gericht op functionele training van spierketens, dus meerdere spiergroepen tegelijk. Het gaat steeds om een combinatie van kracht, souplesse en stabiliteit en daarom werk je op een zeer efficiënte wijze aan jouw totale lijf en conditie. De methode gaat uit van een actieve houding van de rug en schakelt daarmee de dieper gelegen kleine rugspieren in, ook wordt dan de dwarse buikspier ingeschakeld.

Perfect Pilates gaat uit van de natuurlijke ‘fysiologische’ ademhaling. Hierbij blaast u juist uit bij het kracht zetten waardoor de druk in de buik-borstholte kan ontladen. De ademtechniek die gebruikt wordt is inademen door de neus en uitademen door de mond. De lucht wordt dan in de neus gefilterd, verwarmd en bevochtigd. Door het uitademen door de mond ontstaat een lichte druk verhoging waardoor de luchtwegen zich wijder openen.

 

De lessen

Het uitgangspunt van mijn lessen is de aangepaste methode van PerfectPilates. De groepen bestaan uit maximaal 12 personen, dus persoonlijke aandacht staat voorop. Er worden ook lessen gegeven aan mensen met lichamelijke klachten en/of beperkingen. Eventueel worden de oefeningen aangepast zo dat nog beter getraind kan worden.

 

Maandagavond: 20.30 – 21.30

Woensdagochtend: 9.00 – 10.00

Donderdagavond: 20.00 – 21.00

Vrijdagochtend: 9.00 – 10.00